Загадки найдорожчої картини «Спаситель світу» Леонардо да Вінчі

Леонардо да Вінчі вважається одним з найяскравіших умів в історії людства. «Спасителя світу» Леонардо да Вінчі називають «найкрасивішим знаком питання, який коли—небудь був написаний». І при цьому, це одна з найдорожчих картин у світі, з якою пов’язана маса скандалів, загадок і таємниць. Що ж приховує це полотно і чим викликана її скандальність?

Сюжет

На картині зображено постать Христа — довговолосий чоловік з бородою, який дивиться прямо на глядача. Він підняв одну руку з благословенням, а в іншій тримає — прозору сферу.

Загадка №1 — Хто насправді автор картини?

Ряд мистецтвознавців вважають, що робота виконана леонардесками (це ломбардські художники епохи Відродження, на творчість яких справило значний вплив манера самого Леонардо да Вінчі). Картина також могла бути виконана учнями чи майстерні Леонардо да Вінчі. Метью Ландрус, академік з Оксфорда, навіть оприлюднив заяву про те, що ця робота не Леонардо, а була виконана його стороннім наслідувачем Бернардіно Луїн

При невідомості справжнього автора, версію пензля Леонардо доводять ряд фактів:

1. Яскраво—виражена техніка сфумато

Загальновідомо, що художній принцип сфумато був винайдений Леонардо. Завдяки цій техніці герої його картин перетворюються з написаних фігур в реальних людей з плоті і крові. Леонардо почав затемнювати виражені частини рук та обличчя (кисті, підборіддя, лоб, ніс, пальці), які виглядали як плавні переходи від світла до тіні і придбали ефект туманності. Саме цю техніку він використовував для створення своєї знаменитої «Мони Лізи». Сфумато використовується і в «Спасителя», причому в більш значній мірі, що додало особі Ісуса напівпрозорий лик і туманність.

2. Андрогінні риси обличчя
Схожість «Мони Лізи» і «Рятівника» настільки явно, що другу картину називають чоловічий версією «Джоконди». Дійсно, очі, ніс, волосся і верхня губа виглядають однаково. Цілком ймовірно, це доводить авторство Леонардо. Є ще дещо, що об’єднує «Мону Лізу» і «Рятівника». Леонардо мав намір надати героям андрогінні риси. Чоловічі герої Леонардо мають жіночі риси, а жіночі — мають ряд чоловічих особливостей. Така фігура прекрасного юнака на картині Леонардо «Святий Іоанн Хреститель» або ангел з картини «Мадонни в скелях». Так і риси обличчя «Спасителя» досить м’які.

3. Знайдені ескізи «Спасителя»
У 2008 році група експертів визнала, що твір дійсно було написано Леонардо да Вінчі. Разом з картиною були знайдені ескізи «Рятівника» і гравюра 1650 року, зроблена знаменитим друкарем, могла б стати ще одним свідченням. Напис на ній зазначалося: «Леонардо да Вінчі намалював це». Будучи анатомом, Леонардо дуже добре малював руки. Права рука зображена дійсно майстерно. Одяг також написана у стилі Леонардо (з великим реалізмом прописані сорочка і рукави, орнамент на одязі викликає особливе захоплення). Більш того, ці деталі збігаються з початковими ескізами майстра, які виставлені у Віндзорському замку.

4. Пентіменто
При найближчому розгляді можна помітити pentimento (переписану долоню). Спочатку долоня була менше, але майстер зробив її ширше, тобто коригування художника видно неозброєним оком. Наявність значних відхилень від початкового задуму свідчить про оригінальність твору.

5. Єдині фарби на картинах «Спаситель» і «Мадонна в скелях»
«Мадонна в скелях» виставлена в Національній галереї в Лондоні. Саме цей музей першим визнав справжність «Спасителя світу». Справа в тому, що у співробітників галереї був вагомий аргумент: досліджуючи пігменти фарби «Спасителя», вони довели абсолютну ідею”

Загадка №2 — Сфера Христа: навмисна помилка автора?

Крім обличчя Ісуса, найяскравіша і загадкова деталь на картині — скляна сфера як имвол землі.
У традиційних уявленнях про «Спасителя світу» часто можна знайти кришталева куля, що представляє небесну сферу і символізує верховну силу Бога. До відкриття Колумбом Америки у 1492 році люди вірили, що Земля пласка. Чи Могло це знання Леонардо бути передбаченням для людей про те, що земля кругла? Зрештою, якщо подивитися на інших «Рятівників» того періоду, можна побачити, що повторюють сюжет і німецькі та голландські художники.
Але сфера Леонардо унікальна в тому, що здається немислимим в роботі «людини епохи Відродження» — картина містить явну помилку.

Сфера має наукову похибка в реалізмі заломлення і спотворення світла, що проходить через кристалічний шар. В дійсності, відображення кулі має показати крихітне перевернуте зображення туніки Христа і його руки, яка тримає кулю. Великий винахідник Леонардо знав науку оптики, фізику і володів глибоким розумінням заломлення світла. Чому ж він пішов проти своїх власних знань в разі «Спасителя світу»? Це навмисна помилка або автором картини був насправді інший майстер, не має знань про оптиці?

Найбільш прагматичне пояснення цієї загадки полягає в тому, що Леонардо свідомо вирішив ігнорувати відображення сфери, щоб таким чином представляти Боже зверхність і панування над законами природного порядку, яке підтверджує і зміцнює Його статус Спасителя світу.

Загадка №3 — чи Є зв’язок між «Спасителя світу» і Туринською плащаницею?

Туринська плащаниця являє собою шматок стародавнього полотна трохи більше чотирьох метрів у довжину і метра в ширину. На цієї тканини є два способу оголеного чоловічого тіла на весь зріст, розташовані симетрично один до одного голова до голови. На одній половині плащаниці – образ чоловічого тіла зі складеними попереду руками і рівно лежать ногами; на іншій половині — зображення цього ж тіла зі спини. За переказами, Йосип з Ариматеї загорнув тіло Ісуса Христа після його хресних страждань і смерті.

Гіпотеза дослідників Лінн Пикнетт і Клайва Прінса про походження Туринської плащаниці підтверджує, що вона не належить Ісусу. Вони стверджують, що плащаниця — це не що інше, як «фотографія», зроблена самим Леонардо. Щоб довести свою теорію, дослідники порівняли лице, отримане в результаті рентгена реліквії, і особи «Спасителя світу» . Результати були дивовижними. Пикнетт і Прінс опублікували свої дослідження в 2006 році, довівши, що обидва були точним співпадінням по геометрії і розмірів.

Загадка №4 — Місцезнаходження картини

Перше місцезнаходження «Спасителя світу» перебувало в колекціях Карла I і Карла II, а потім зник на 100 років, знову з’явившись у полі зору мистецтвознавців на рубежі XX століття (його знайшли в колекції Френсіса Кука в 1908 році).

Далі «Спаситель світу» був знову втрачено між 1763 і 1900 роками, коли він згодом був придбаний художником і колекціонером сером Чарльзом Робінсоном

У березні 2019 року газета The New York Times повідомила про зникнення картини з філії паризького музею Лувр в столиці Об’єднаних Арабських Еміратів Абу—Дабі. До того, у вересні 2018 року, філія Лувру у столиці ОАЕ скасував презентацію картини «без пояснення причин». У червні 2019 року стало відомо, що картина зберігається на яхті наслідного принца Саудівської Аравії Мухаммеда бен Сальмана Аль Сауда. Картина буде перебувати на яхті до тих пір, поки влада Саудівської Аравії не побудують культурний центр в регіоні Ель—Ула в провінції Ель—Мадіна, де, ймовірно, вона буде експонуватися. У звіті за жовтень 2019 року вказується, що картини може перебувати і в Швейцарії.

Загадка №5 — Справжня вартість полотна

За 60$ — картина була продана в Лондоні в 1958 році за каталогом одного з послідовників Леонардо. Єдиним претендентом був у той час американець.
За 1000$ — картина була продана в 2005 році з аукціону в Новому Орлеані. Арт—дилери Роберт Саймон і Алекс Перріш побачили потенціал і зробили виграшну ставку.
За 80 млн $ — був проданий шедевр швейцарського арт—дилеру Вербу Був’є в 2013 році.
За 127,5 млн $ був перепроданий арт—дилером російському бізнесменові Дмитру Риболовлєва.
За 450 млн $ — був проданий «Спаситель світу» в 2017 році і став найдорожчим витвором мистецтва, колись проданих. Вважається, що він був придбаний від імені фактичного правителя Саудівської Аравії, наслідного принца Мухаммеда бен Салмана.

Чекаємо ваших коментарів по даній статті!

І не забудьте поділитися з друзями!

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *